Időpont: csütörtök, 16.00-17.30
Helyszín: Izu 305
Második alkalom (szeptember 18) 17 órától, 402-ben.
Néhány numerikus feldolgozási jelenség demója
Numerikus alaprendszerek működése
Analóg mennyiség rendszer. Analóg rendszer nyomai felnőtteknél és állatoknál. Nem verbális számolás. Távolság és méret hatás. Becslés és közelítő számítás. Az AMR kritikái.
A verbális reprezentáció szerepe. Számok verbális kódja. A nyelvi relativizmus kérdése. Kombinatorikus reprezentáció.
Tárgy kvantifikáció. A kvantifikáció típusai. Szubitizáció és modelljei. A szubitizáció jelentősége a diszkalkulia diagnózisban és a fejlődésben.
Numerikus képességek fejlődése és zavarai
Csecsemők numerikus képességei. Mennyiségdetekció és aritmetika. Analóg mennyiség rendszer alternatívái: tárgy fájl hipotézis, kontúrhossz detekció, alakzat percepció.
Óvodások numerikus képességei. Számolás megértése. A számok pontos megértése mögötti reprezentációk. A nulla megértése.
A numerikus megismerés zavara és diszkalkulia. Szerzett és fejlődési diszkalkulia. Gyakoriság, jellemző tünetek. Genetikai fejlődési zavarok numerikus deficittel. Az okok dilemmája, és a diagnózis nehézségei. Neuropszichológiai tesztek.
Alternatív modellek a numerikus megismerésben
Analóg mennyiség rendszer. Diszkrét szemantikus rendszer. AMR vizuális modellje. AMR absztrakt jellege. Tárolás AMR-en.
Tárgy alapú számmegértés. Számjelölési hatás. Nulla megértése.
Többszörös lehorgonyzás. Negatív számok tanulása. A matematika megértése, a matematika filozófiája, absztrakt gondolkodás.
A "kardinalitás elv" megértése. Mi a szám? Halmazmegfeleltetés számosság. A pontos mennyiség belátása.
Számjelölés szerepe a numerikus képességekben
A számjelölés kultúrtörténete.
A számjelölések tipológiája.
A számjelölés szerepe a numerikus folyamatokban.
Dehaene, S. (2003). A számérzék. Budapest: Osiris.
Krajcsi, A. (2003). Numerikus képességek. Erdélyi Pszichológiai Szemle, 4 (4), 331-382.
Krajcsi, A. (2014). Nyelvi reprezentáció a numerikus feladatokban. In Cs. Pléh & Á. Lukács (Szerk.), Pszicholingvisztika (Vol. 2, pp. 939–970). Budapest: Akadémiai kiadó.
Krajcsi, A. (2010). A numerikus képességek zavarai és diagnózisuk. Gyógypedagógiai Szemle, 38 (2), 1-21.
További opcionális információ a kutatócsoportunk honlapján.
ZH a megadott irodalom és az előadás anyagából (december 11).
Az alábbiak közül az egyik választása, amelyeket az utolsó alkalommal prezentálunk (témák egyeztetése október 9-én, határidő december 11).
Egy vagy több Wikipédia szócikk írása numerikus témában, összesen 8000 karakter terjedelemben (szóközzel).
Wikikönyv fejezet írása numerikus témában, összesen 12.000 karakter terjedelemben (szóközzel). A szöveg összeállításához angol nyelvű, szaklapokban megjelent írásokat használjatok.
Numerikus kísérlet elvégzése, egyedül vagy párban. A terveket előzetesen egyeztetjük.
Numerikus demonstrációs kísérlet PsychoPy-ban vagy Open Sesame-ban. A kísérlet elkészíthető a script írásával vagy a grafikus felület használatával is. A kísérlet megírása és a dokumentáció elkészítése (a demonstrálandó jelenség rövid leírása). Segítség az összeállításhoz.
Aktuális kéziratunk kritikai elemzése, részletes kommentárokkal.
A diák nem véglegesek.