Trendek és elhúzódó problémák az adatelemzési és statisztikai gyakorlatban
Időpont Csütörtök 11:45-13:15
Helyszín Izu 101
Célok A kurzus célja, hogy megvitassa az adatelemzési és statisztikai gyakorlattal kapcsolatos néhány újabb és esetenként régebbi problémákat.
Témák és cikkek
Február 15. – Kurzus megbeszélés
Bayesiánus és fekventista megoldások
Február 22. – Keysers, C., Gazzola, V., & Wagenmakers, E.-J. (2020). Using Bayes factor hypothesis testing in neuroscience to establish evidence of absence. Nature Neuroscience, 23(7), 788–799. https://doi.org/10.1038/s41593-020-0660-4
A Bayesiánus megközelítés előnyeit ecseteli, de áttekintjük a potenciális problémákat isFebruár 29. – Lakens, D. (2021). The Practical Alternative to the p Value Is the Correctly Used p Value. Perspectives on Psychological Science, 16(3), 639–648. https://doi.org/10.1177/1745691620958012
A frekventista staisztika alternatívája saját maga
Erőelemzés
Március 7. – Lakens, D. (2022). Sample Size Justification. Collabra: Psychology, 8(1), 33267. https://doi.org/10.1525/collabra.33267
Erőelemzés és alternatíváiMárcius 14. – Correll, J., Mellinger, C., McClelland, G. H., & Judd, C. M. (2020). Avoid Cohen’s ‘Small’, ‘Medium’, and ‘Large’ for Power Analysis. Trends in Cognitive Sciences, 24(3), 200–207. https://doi.org/10.1016/j.tics.2019.12.009
A kvalitatív címke ellentmondásaiMárcius 21. – Lakens, D., & Caldwell, A. R. (2021). Simulation-Based Power Analysis for Factorial Analysis of Variance Designs. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 4(1), 2515245920951503. https://doi.org/10.1177/2515245920951503
A G*Power alternatívái és egy specifikus megoldás
Reliabilitás
Április 4. – Pronk, T., Molenaar, D., Wiers, R. W., & Murre, J. (2022). Methods to split cognitive task data for estimating split-half reliability: A comprehensive review and systematic assessment. Psychonomic Bulletin & Review, 29(1), 44–54. https://doi.org/10.3758/s13423-021-01948-3
Intervallum becslés reliabilitáshozÁprilis 11. – Lindsay, S., & Mather, E. (2022). Developmental psychologists should care about measurement precision. Infant and Child Development, 31(5), e2321. https://doi.org/10.1002/icd.2321
Abszolút reliabilitásÁprilis 18. – Krajcsi A. (2024). Reliability and power in correlational and mean comparison analyses. Preprint
A reliabilitás paradoxon feloldása
Humán tényező
Április 25. – Bishop, D. V. (2020). The psychology of experimental psychologists: Overcoming cognitive constraints to improve research: The 47th Sir Frederic Bartlett Lecture. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 73(1), 1–19. https://doi.org/10.1177/1747021819886519
A humán tényező részletesebb leírásaMájus 2. – Love, J., Selker, R., Marsman, M., Jamil, T., Dropmann, D., Verhagen, J., Ly, A., Gronau, Q. F., Šmíra, M., Epskamp, S., Matzke, D., Wild, A., Knight, P., Rouder, J. N., Morey, R. D., & Wagenmakers, E.-J. (2019). JASP: Graphical Statistical Software for Common Statistical Designs. Journal of Statistical Software, 88, 1–17. https://doi.org/10.18637/jss.v088.i02
A szoftver dizájn kérdése egy sikeres példán keresztül
További témák
Május 9. – Yarkoni, T. (2020). The generalizability crisis. Behavioral and Brain Sciences, 1–37. https://doi.org/10.1017/S0140525X20001685
A kvalitatív modellek és a kvantitatív tesztek kapcsolataMájus 16. - Shinn, M., Lam, N. H., & Murray, J. D. (2020). A flexible framework for simulating and fitting generalized drift-diffusion models. ELife, 9, e56938. https://doi.org/10.7554/eLife.56938 (Materials and methods are optional)
A diffúziós elemzés új lehetőségei a szimulációban és a paraméter visszaállításban
Követelmények
A kurzus fóruma https://github.com/modszerek/ELTE-2024-stat-olvaso-szeminarium/discussions Küldjétek el az ingyen regisztrálható github fiókotok nevét, és hozzáadlak benneteket a csoporthoz.
A megbeszélések menete
Minden cikket egy hallgató referálóként választhatja.
Az óra előtt mindenki a kurzusfórumra írhat egy rövid véleményt/értékelést a cikkről. A leírás lehet bármilyen jellegű megjegyzés a cikkel kapcsolatban: az újdonság vagy meglepő részek kiemelése, valamilyen probléma felvetése, további nyitott kérdések felvetése, alternatív javaslatok, stb. A fórumon indíthattok új szálakat is, de reagálhattok mások korábbi bejegyzéseire is. A kötelező bejegyzésen kívül bármi további kommentet is adhattok a többiek bejegyzéseire.
Az órán a referáló összefoglalja a cikket maximum 15 percben.
Az óra maradék felében megbeszéljük a cikket. Elsőként a kevéssé érthető részeket tisztázzuk, majd a témával kapcsolatos vita következik.
Az óra után mindenki a kurzus fórumra írhat további megjegyzést a cikkel vagy az általánosabb témával kapcsolatban.
Kurzuskövetelmények
A cikkek feldolgozása:
Az óra kezdete előtt legkésőbb 2 órával legalább egy érdemi fórum bejegyzés a cikkel kapcsolatban.
Aktív órai részvétel.
Az óra után legfeljebb egy héttel egy érdemi bejegyzés a cikkről vagy a vitáról.
A feldolgozott cikkek közül 2 kihagyható.