Kognitív Pszichológia
Előadás
Vezető oktató: Krajcsi Attila
Hétfő, 16:00-19:00
Online, aszinkron
A tantárgy célja, hogy a hallgatókat megismertesse a kognitív pszichológiai szemlélettel, alapvető fogalmaival és elméleteivel. Mivel a kognitív folyamatok az alapját képezik bármely emberi viselkedésnek, továbbá a problémái kihatnak az egyén jóllétére és társas kapcsolataira egyaránt, különösen fontos, hogy a hallgatók átfogó tudást kapjanak e területen. Célunk az is, hogy az egyes kognitív mechanizmusok kapcsolatát, együttműködését és azok zavarait is bemutassuk a félév során. Külön kitérünk a kutatások gyakorlati aspektusaira is, mint az egyes funkciók agyi lokalizációja vagy a gyakorlatban használható mérőeszközök.
Tudás
Kognitív pszichológiai alapfogalmak
Észlelési, emlékezeti és gondolkodási elméletek, kurrens kutatási szemlélet és eredmények
A kognitív mechanizmusok kapcsolata és zavaraik
Attitüd
Képes legyen átlátni és kérdéseket megfogalmazni az elme működésével kapcsolatosan; ismerje a gondolkodás háttérmechanizmusait
Képesség
A kísérleti pszichológiai módszerekre épülő elméletek szerepének felismerése és értő feldolgozása
Alapvető pszichológiai háttérmechanizmusok megnevezése, szétválasztása
13-14 hét, heti 2x2 óra témánként
Az előadások aszinkron módon a Teamsen érhetőek el az előadás dátumától kezdve.
Az előadáshoz az óra dátuma után 1 héten keresztül lehet kérdéseket feltenni az adott óra csatornáján a Teamsen, amire az adott oktató fog majd válaszolni.
A korábbi félévek előadásainak diái itt találhatóak.
Előadás, interaktív megbeszélés
Követelmények: Kognitív pszichológiai alapfogalmak, főbb elméletek, kutatási eredmények ismerete a kötelező irodalom alapján Az értékelés módja:
Kiegészített információk.
Online vizsga a Moodle felületén nyitott kérdésekkel. A vizsga előtt legkésőbb nappal érdemes ellenőrizni, hogy látható-e Moodle-ön a kurzus. A vizsgára a meghirdetett időpontban lehet bejelentkezni a Moodle felületén. A vizsga során 4 darab, rövid kifejtős esszé típusú kérdés lesz, melyek megválaszolására összesen 25 perc lesz. A kérdéseket 3-5 mondatban meg lehet majd válaszolni. A kérdések egyesével jelennek meg és a vizsga során korábbi kérdésekre visszalépni nincs lehetőség.
Minden vizsgázót kérünk, hogy egyedül dolgozzon. A kérdéseket javító oktatók különösen fognak figyelni az azonos/nagyon hasonló megfogalmazású válaszokra és a plágiumra is. Plágium, illetve megegyező válaszok esetén az érdemjegy automatikusan elégtelen. A kérdések másolása, terjesztése tilos és a vizsgáról való kizárást, valamint fegyelmi eljárás indítását vonja maga után.
A vizsgára kérdésenként 3 pont, összesen maximum 12 pont kapható. Ponthatárok: 6 pont és alatta 1, 7-8 pont 2, 9 pont 3, 10 pont 4, 11-12 pont 5.
Online vizsga a Moodle felületén zárt kérdésekkel. A félév eleji meghirdetéssel összhangban lehetőség van zárt kérdéses vizsgákra is. Aki a zárt kérdéses vizsgát választaná, az kérem, hogy a vizsga kezdete előtt legkésőbb 48 órával jelezze emailben.
Az értékelés szempontjai:
Alapfogalmak ismerete, pontos és szabatos használata, az egyes elméletek összehasonlításának képessége
Irodalom
Kötelező irodalom
Atkinson és Hilgard (2005). Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 1-9. fejezet A 9. fejezet is része az irodalomnak. Javítva szeptember 9-én.
Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010) Emlékezet: 1-3. fejezet, 4. fejezetből 146-150 oldal, 6. fejezet, 7. fejezetből 215-228 oldal, 9-11. fejezet,
Baddeley, A. (2001). Az emberi emlékezet. Budapest: Osiris Kiadó. 9. fejezet
Csépe Valéria, Győri Miklós és Ragó Anett (Szerk.), Általános pszichológia 1. Észlelés és figyelem. Budapest: Osiris. 5-6., 9-11. 16-17. fejezet
Csépe Valéria, Győri Miklós és Ragó Anett (Szerk.), Általános pszichológia 2. Tanulás és emlékezés. Budapest: Osiris. 4-7. fejezet
Csépe Valéria, Győri Miklós és Ragó Anett (Szerk.), Általános pszichológia 3. Nyelv, tudat, gondolkodás. Budapest: Osiris. 3., 7., 12-13., 15. fejezet.
Előadások anyaga
Ajánlott irodalom
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Lutz, C. (2014). Introduction to Psychology (16th Revised ed. edition). Chapters 1-9 and 12
Eysenck, M., Keane, M.T. (2010): Cognitive Psychology: A Student's Handbook, 6th Edition