Csütörtök, 13.30-15.45, 402 terem
A kurzus célja, hogy bevezetést adjon a statisztikai és az általánosabb adatelemzés legfőbb gyakorlati fogásaiba. A kurzus során áttekintünk több szoftveres megoldást, amelyekkel az elemzések megvalósíthatóak, illetve áttekintjük a matematikai-módszertani és az informatikai-technikai hátteret, amely a szoftveres elemzés hátterét és értelmezését segíti.
Az egyetemen elérhető statisztika gyakorlatok közt vannak különbségek, ezért érdemes lehet végiggondolnod, hogy ez a kurzus lesz-e a számodra megfelelő.
A többi gyakorlathoz képest mi (a) többet foglalkozunk a szűkebb értelemben vett statisztikán túl adatelemzéssel, és kevesebbet statisztikával, (b) többet foglalkozunk az eljárások mögötti logikával, mint a számítógépes megvalósítással, (c) egyetlen szoftvert sem fogunk részletesen begyakorolni, a legtöbb részletnek nektek kell otthon utánanézni, de minden háttér információt megbeszélünk az órákon, és minden utólagos kérdést is tisztázunk.
Mindezek alapján akkor érdemes ezt a gyakorlatot felvenned, ha a statisztika és az adatelemzés logikája érdekel, szeretnéd a tudásod alkalmazni több szoftverrel és 20 év múlva is, illetve képes vagy magadat motiválva is tanulni. Nem érdemes ezt a gyakorlatot választanod, ha a statisztika kevéssé érdekel, és egyszerűbb tudással is megelégednél, ha szereted, ha részletesen bemutatják a használt program különböző opcióit, és azt gyakorolhatod órán, illetve ha szereted, ha a kurzus határozottabb kereteket ad.
A diák és a linkek nem mindegyike lesz releváns a kurzushoz. A pontos részleteket az órán beszéljük meg.
Saját adatgyűjtés
Google Form használata
Alapok
Mérési szintek (dia)
Minta és populáció (dia, táblázat)
Adatkezelési alapok
Statisztikai programok: adatok elrendezése, változók tulajdonságai, CS adatkezelés (dia)
Adatok cseréje programok közt (dia)
Statisztikai szoftverekkel és táblázatkezelővel
Egy minta eloszlásának vizsgálata
Feltételek és csoportok összehasonlítása (dia, CS dia)
Két feltétel vagy csoport összehasonlítása
Több feltétel vagy csoport összehasonlítása
Több szempont szerinti összehasonlítás
Eredmények bemutatása (dia)
Diagramok készítése
Bemutatás szövegben
Nominális változók vizsgálata (dia)
Nominális változók összehasonlítása
Nominális változók kapcsolata
Órai részvétel (maximum 3 hiányzás)
Házi feladatok (minden aktuális feladat határideje a következő óra napján 14 órakor)
Két ZH (április 5 12 és május 17)
A jegy a ZH-k átlaga lesz. Ha a 2 ZH közül bármelyik elégtelen, vagy legalább két házi feladat elégtelen, illetve háromnál többet hiányzott valaki, akkor a félév is elégtelen. A meg nem írt vagy elégtelen ZH-k közül egyet a vizsgaidőszak első felében korrigálni lehet egy újabb ZH-val.
Vargha A. (2007) Matematikai statisztika. Pszichológiai, nyelvészeti és biológiai alkalmazásokkal. Budapest: Pólya Kiadó. Megfelelőek a korábbi kiadások is.
Statisztika a pszichológiai kutatásban
Korábbi félév házi feladatai - ehhez hasonlóakra lehet számítani:
(Szept. 21-re, csoportos) (a) A kérdőív linkje, (b) a csoport tagjai, (c) a kérdőív módosítási javaslatai ha szükséges, kommentárokkal.
(Október 19-re, csoportos) A kérdőíveitek alapján hozzátok létre a megfelelő SPSS, ROPStat és CogStat adatfájlt.
(November 2-re, csoportos) A kérdőívek adatfájljainak javított változata, ahol szükséges, numerikus átkódolással.
(November 23-ra, csoportos) A kérdőívetekből válasszatok ki legalább két változót a minta leírására és legalább két változót a mért jelenség leírására. Nézzétek meg néhány leíró statisztikáját, és a fontosnak/értelmezhetőnek talált statisztikák közül küldjetek át néhányat (numerikus és grafikus formában is), értelmezéssel együtt, hogy mit jelentenek az eredmények.
(December 7-re, csoportos) A kérdőívből válasszatok 3 változópárt, preferáltan intervallum és ordinális skálákat, és vizsgáljátok meg a változópárok kapcsolatát. Készítsetek diaggramot, írjtáok le a szövegben a legfontosabb numerikus eredményeket, és röviden értelmezzétek a kapott eredményt.