2009, őszi félév
Nappalisoknak: kedd, 14 óra, XII. terem
Levelezősöknek: szeptember 25 és november 6.
Krajcsi Attila
Email: krajcsi@gmail.com
Az észlelés problémája. Alapvető módszerek.
A látás problémája.
A látórendszer felépítése: szem, látópálya, talamusz, kérgi régiók.
Dorzális és ventrális rendszer, parvo- és magnocelluláris sejtek. A vizuális információ feldolgozásának kérgi állomásai: alakzatfelismerés és akcióvezérlés.
A colliculus superior szerepe. A talamusz szerepe, tisztázatlan kérdések.
Információ kódolás a V1-ben, vonásdetektorok, hiperoszlopok.
A színlátás funkciója, színelméletek, színtévesztés és –vakság típusai.
Mélységészlelés. Mozgás és észlelés.
Szaglás, feromonok és ízlelés. Tapintás.
A hallás.
A figyelem.
A számonkérés a kötelező irodalom és az előadás anyaga alapján történik.
R. L. Atkinson, R. C. Atkinson, E. E. Smith, D. J. Bem, S. Nolem-Hoeksema: Pszichológia. Osiris, Második, javított kiadás, 2003. (4. és 5. fejezet Érzékelés és Észlelés.)
M. W. Eysenck, M. T. Keane: Kognitív pszichológia. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 2-4. fejezetek (Alakfelismerés, Az észlelés elméleti problémái, A figyelem és a figyelmi teljesítmény korlátai).
R. Sekuler, R. Blake: Észlelés. Osiris, 2000. (A teljes könyv.)
S. Pinker: Hogyan működik az elme? Osiris, 2002. (4. fejezet Az elme szeme.)
Az előadások anyaga megtalálható a tematika alján, illetve a régebbiek az intézeti honlapon.
Tutis Vilis: The Physiology of the Senses Transformations for Perception and Action.
Bruner, J.: A perceptuális készenlétről. In Pléh, Cs.-Boross, O. (szerk.) Bevezetés a pszichológiába (2004). Osiris, Marton L. Magda (szerk.) A tanulás szerepe az emberi észlelésben. 125-170.
Fiser, J. és Nádasy, Z . (2003). Neurális kódolás térben és időben. In Pléh, Cs., Kovács, Gy. & Gulyás B. (szerk.). Kognitív idegtudomány. 103-125
Gregory, R. (2004). A megtévesztett szem. In: Pléh, Cs.-Boross, O. (szerk.) Bevezetés a pszichológiába (2004). Osiris,193-235.
Gross, C.G. (2004). Agy, látás, emlékezet. Typotex
Gulyás, B. (2003). Funkcionális képalkotó eljárások a kognitív idegtudományokban In Pléh, Cs., Kovács, Gy. & Gulyás B. (szerk.). Kognitív idegtudomány. 103-125
Kéri Sz. & Gulyás, B. (2003). Elektrofiziológiai módszerek a kognitív idegtudományokban In: Pléh, Cs. Kovács, Gy., Gulyás B. (szerk). Kognitív idegtudomány. 81-96
Kovács Gyula (2003). A perceptuális kategorizáció alapjai. In Pléh, Cs., Kovács, Gy. & Gulyás B. (szerk.). Kognitív idegtudomány. 202-218
Kovács Ilona: Egy tudományos vízió (David Marr). Pszichológia, 1991, (11), 1. 77-125.o.
Logothetis,N.K. (2004). A látás: ablak a tudatra In Pléh, Cs.-Boross, O. (szerk.) Bevezetés a pszichológiába (2004). Osiris, 266-275
Neisser, U. : Megismerés és valóság. Gondolat, 1984, 2.,3., és 5. Fej.
Rock és Palmer, (1991). Az alaklélektan öröksége. Tudomány, 91/2
Smith, D.V. és Margolskee,R.F. (2004). Érzékletesen az ízekről. Pléh, Cs.-Boross, O. (szerk.) Bevezetés a pszichológiába (2004). Osiris,180-190.
Szokolszky, Á. és Kádár, E. (1999) James Gibson ökológiai pszichológiája. Pszichológia, (19)2, 245-285.
Treisman (1987) A jellegzetességek felismerése a tárgyak felismerésében. Tudomány, 87/1
Ullman, S., 1996, A látás komputációs tanulmányozásának előfeltevései. In: Pléh Csaba (szerk.): Kognitív tudomány, 183-196.o. Osiris
Winkler, I. (2003). Hangok szervezése és leképezése In Pléh, Cs., Kovács, Gy. & Gulyás B. (szerk.). Kognitív idegtudomány. 151-170
Zeki, S (1992). Vizuális kép az elmében és az agyban. Tudomány, 92/10, és Pléh, Cs.-Boross, O. (szerk.) Bevezetés a pszichológiába (2004). Osiris, 167-179